کمیته برگزاری اولین جام بازی فکری اُتللو در یزد، زمان ثبت نام برای شرکت در مسابقه را اعلام کرد.

اولین جام رمضان بازی فکری اتللو، برای آقایان در روز پنجشنبه مورخ 10 خرداد و برای خانم ها در روز جمعه مورخ 15 خرداد سال 1397 برگزار می شود.

بر اساس این بیانیه، مسابقات در رده مقدماتی در گروه های 4 الی 5 نفره تشکیل می شود.

علاقمندان برای شرکت در مسابقات یا کسب اطلاعات بیشتر، حداکثر تا نهم خرداد ماه سال جاری، می­ توانند به یکی از روش های زیر اقدام نمایند:

- ارسال عدد 11 به شماره 09012677482

-  تماس با شماره 09012677482

کسانی که با بازی اتللو آشنایی ندارند می توانند تا قبل از روز برگزاری جام، با شماره موبایل اعلام شده هماهنگی لازم را به عمل آورده و به صورت رایگان بازی را آموزش ببینند.

هزینه ثبت نام برای شرکت در جام، مبلغ ده هزار تومان است.

شیوه برگزاری:

* مسابقات در مرحله مقدماتی، به صورت گروهی و دوره ای انجام می شود. به این ترتیب، شرکت کنندگان در گروه هایی قرعه کشی و تقسیم بندی می شوند و با پایان یافتن بازی های مقدماتی در هر گروه، نفرات برتر هر گروه به مرحله بعدی راه پیدا می کنند.

* در هر مسابقه، به نفر برنده سه امتیاز، در صورت تساوی، به هر نفر، دو امتیاز و به بازنده هر بازی، یک امتیاز تعلق می گیرد.

* در صورت تساوی امتیازهای بین دو بازیکن در یک گروه، معیار قطعی برای تعیین رتبه در گروه، روش زیر است:

تفاضل مهره های بازیکن ها در مسابقات انجام شده مورد بررسی قرار می گیرند؛ هر بازیکنی که مجموع مهره های کسب کرده اش در مسابقات انجام داده بیشتر باشد به مرحله بعدی راه می یابد.


قوانین کلی

* رنگ تیره شروع کننده بازی است. 

* هر بازیکن در نوبت خود، تنها می تواند در نقاطی مهره جدید خود را قرار دهد که در اثر آن، یک یا چند مهره حریف را تصاحب کند. بنابراین اگر یک بازیکن نتواند حداقل یک مهره حریف را محاصره کند و برگرداند، نوبتش را از دست می دهد، یکی از مهره های خود را به حریف می دهد و حریف یک نوبت بازی می کند.

* اگر بازیکن در نوبت خود، امکان حرکتِ مُجازی را داشته باشد، نمی تواند نوبتش را بازی نکند.
* یک مهره می تواند هر تعداد از مهره های حریف را در یک یا چند راستا در جهت های مختلف (افقی، عمودی یا قطری) محاصره کند. یک ردیف، یک یا چند مهره روی یک خط مستقیم پیوسته است.
* تنها مهره هایی برگردانده می شود که با گذاشته شده مهره جدید در صفحه، محاصره می شوند.
* همه مهره های محاصره شده باید برگردانده شوند حتی اگر به نفع بازیکن باشد که آن ها را برنگرداند.
* وقتی که مهره ای در یک خانه قرار گرفت، دیگر نمی توان در ادامه بازی آن را جابه جا کرد و در خانه­ ی دیگری گذاشت.
* وقتی که هیچ کدام از دو طرف حرکتی نداشته باشند، بازی به پایان می رسد و بازیکنی که تعداد مهره های بیشتری روی صفحه بازی داشته باشد برنده بازی است.
نکته: ممکن است بازی قبل از پرشدن 64 خانه به پایان برسد.
* اگر بازیکنی قبل از اتمام روند کامل مسابقه و اعلام نتیجه نهایی از سوی داور، اعلام برد یا باخت نماید و یا درصفحه بازی تغییری ایجاد کند به عنوان بازنده این بازی معرفی می شود.
* بازیکن نباید بعد از قرار دادن مهره خود در صفحه، جای مهره را تغییر دهد.
* بعد از وارد کردن مهره به صفحه بازی، باید تمام مهره های محصور حریف برگردانده شود در غیر این صورت داور یا حریف باید تذکر دهند.
* گذاشتن مهره در صفحه و برگرداندن مهره حریف باید فقط با یک دست انجام شود.
* در پایان بازیکنی که تعداد مهره های بیشتری داشته باشد، برنده اعلام خواهد شد.